Εν αρχή ην το ταλέντο


 “Ο όχλος έχει μεν μάτια και αυτιά, δεν έχει, όμως, σχεδόν τίποτε άλλο πέραν τούτων. Κρίσεως, μάλιστα, στερείται σχεδόν ολοκληρωτικά, η δε μνήμη του είναι και αυτή περιορισμένη”.
Άρθουρ Σοπενχάουερ

Την τελευταία δεκαετία έχουν ανακύψει εύλογες ανησυχίες για τον ενδεικνυόμενο τρόπο ανάδειξης και ένταξης νέων ταλέντων στη σύγχρονη, γηγενή, καλλιτεχνική φατρία. Αναμενόμενα, στην εξαχρειωμένη εποχή της λιβελλογραφίας και των ψυχρών αλγορίθμων του Κυβερνοχώρου, δεν υπάρχουν καλόβουλα μέσα που δύνανται να λειτουργήσουν ως υποστήριγμα για τους αιθεροβάμονες νεολαίους που πορεύονται κατά μόνας ή μετά παρέας των φερέλπιδων ικανοτήτων τους. Εξαιρούνται, φυσικά, οι ευνοημένοι δια της προσκολλήσεως σε  μέντορες καρεκλοκένταυρους οι οποίοι και προωθούνται από τους “ευεργέτες” τους στο δημόσιο γίγνεσθαι με παροχές εις είδος.
Ίσως να είναι, λοιπόν, σημαντικό το ποσοστό των νεοφανών καλλιτεχνών που χαίρουν αναγνωρισιμότητας λόγω συμμετοχής τους σε  προοδευτικά παιχνίδια ριάλιτι και όψιμα εισαχθέντες τηλεδιαγωνισμούς ταλέντων. Είναι σχεδόν ευκαταφρόνητο, όμως, το ποσοστό εκείνων που κατόρθωσαν να παραμείνουν αξιοπρεπώς στο προσκήνιο τολμώντας ποιοτικά εγχειρήματα.
Βεβαίως η διατιθέμενη δημοσιότητα από κανιβαλιστικά, κίτρινα μίντια που αναζητούν αποδιοπομπαίους τράγους  προς θυσία στο βωμό της υψηλής τηλεθέασης, αποτελεί πλέον το στίγμα των ημερών μας. Έτσι, αρχικά, το όφελος συμμετοχής σε ριάλιτι παρουσιάζεται διττό καθώς υπόσχεται ανοίγματα σε κλίκες λαοπρόβλητων δημαγωγών φέρνοντας, ταυτόχρονα, σωρεία χρυσών επαγγελματικών προτάσεων. Η σαγήνη μιας τόσο ευρείας και ταχύρυθμης διασημότητας, όμως, είναι μια παγίδα αλλοτριωτική η οποία ραπίζει το μυαλό της πλειονότητας που σπεύδει να την κατακτήσει μπαίνοντας στη συνθλιπτική διαδικασία ν’απογυμνωθεί ψυχικά, να υποστεί εγκλεισμό και εν τέλει ν’απορριφθεί εν μέσω διαγωνιστικής αρένας μετά κλαυθμών και οδυρμών. 
Είναι κατανοητό τοις πάσι πως απ’τις εν λόγω εμπειρίες κάθε άλλο παρά τέρψιν αποκόμισαν οι εμπειρογνώμονες.  Εντούτοις, η μερίδα των φίλων της κλειδαρότρυπας παθιάστηκε ως τα όρια της τρέλας με πολύκροτα ερωτικά συμπλέγματα μεταξύ παικτών ταλεντοριάλιτι, παρακολούθησε μ’αδημονία αλαλάζοντα σφιχταγκαλιάσματα κάτω από υπερκινητικά πανωσέντονα, λάτρεψε κατασκισμένα ιμάτια επιμελώς κρεμάμενα από έφηβα κορμιά κι εγκωμίασε φάλτσες φωνητικές εκτελέσεις ρωμαλέων γυμνών που, κανονικά, θα έπρεπε να είχαν  διωχτεί με το φραγγέλιο από τα σημερινά μουσικά δρώμενα.
Αντιθέτως, τα προαναφερόμενα και όλα τα συναφή- προς οφθαλμών ηδονήν- θεάματα, δεν απευθύνονται στους έχοντες ιδεολογικές ανησυχίες και σ’εκείνους που ζητούν την λυτρωτική επενέργεια της τέχνης και την αισθητική απόλαυση καθόσον ευτελίζουν το ανθρώπινο ποιόν, το ήθος, την ποιότητα της σημερινής ψυχαγωγίας και των κοινωνικών προτύπων μας.
Κι αν δέκα έτη πριν, το ριαλιτόδεντρο- τρόπον τινά- φύτρωσε, ευδοκίμησε, πέταξε μυριάδες φρούτα και κακοφορμισμένες παραφυάδες στις UHF συχνότητες της ελληνικής τηλοψίας, είναι πλέον ένα αισιόδοξο γεγονός ότι ο κορεσμός θεαμάτων της προκείμενης θεματολογίας έχει στρέψει το ενδιαφέρον του τηλεθεατή στις αμιγώς ενημερωτικές/επιμορφωτικές εκπομπές και σε “δευτερεύοντα” κανάλια που τις προωθούν με μικρότερο κέρδος μεν αλλά και με μικρότερο ρίσκο. Είναι διάχυτο πλέον το αίσθημα απουσίας ποιότητας στην ψυχαγωγία που μας σερβίρει καθημερινά η μικρή, πικρή  μας οθόνη. Ειδικά σε μια περίοδο που το υπέρογκο, εθνικό χρέος επιτάσσει να κάτσουμε σπίτι και να επαναπροσδιορίσουμε την έννοια της διασκέδασης στα- μη επιζήμια για την τσέπη- όρια του σαλονιού και της τραπεζαρίας μας. Αν ήταν εφικτό βέβαια θα προτιμούσαμε, ανοίγοντας τους τηλεοπτικούς δέκτες μας να μην παραπαίουμε ασταμάτητα κάπου ανάμεσα σε επίμονους κηπουρούς, χιλιοβραβευμένους κουζινολόγους, νταβραντισμένους αγρότες, μη απογαλακτισμένα λεβεντόπαιδα, απελπισμένους εστιάτορες και “wanna be famous” περσόνες-τούμπανα στα πρόθυρα νευρικής κρίσης και... αφωνίας.

*


Καλλιτέχνες το ταλέντο των οποίων ήταν άξιο αναγνώρισης.
(Ραλλία Χρηστίδου, Κώστας Καραφώτης, Νίκος Μίχας, Δόμνα Κουντούρη κ.α.)


*

Yπήρξαν και συμμετέχοντες σε ριάλιτι οι ικανότητες των οποίων διεκδικούσαν δάφνες πλην όμως, για τους εμφανείς λόγους, δεν...


Νίκος Γεώργας, ο νικήτης του Ελλάδα έχεις Ταλέντο.



Κείμενο αναδημοσιευμένο στο ηλεκτρονικό περιοδικό Πολιτισμός Πολίτης και στο tro-ma-ktiko.blogspot.com

15 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

theos o karafwths xtes sto just the 2 of us !!!!!

fintani είπε...

to fam story 4 itan to hirotero olon ... elpizo na mi bgalun kai allo ! kai o nikos ikonomopulos kani treli kariera.super to kimenaki by the way

Demi_2391 είπε...

η καλυτερη ηταν η φουρειρα με τον πετρακη αν και ακουγεται οτι αυτη ειναι μεγαλη ψωναρα.ο πανταζης με την αδαμ ηταν εντελς για τα μπαζα.πολλοι γελιοι.οπωσ και αυτος ο ηθοιποος με το μουσι που βγηκε ντυμενοσ ματριξ!μαυρο χαλι!η φιλινη μου αρεσε.και το μωρο που βγηκε με την ελπιδα ειχε καλη φωνη.η μπεκατορου ειχε πλακα.η ραλια δεν ηταν καλη ουτε ο ουγκαρεζος.τζορτια θεικη!!γενικα μου αρεσε ηταν καλυτερο απο το μπιγκ μπροδερ

fintani είπε...

haha! iatropulo lene ton tipo matrix eriksa poli gelio milame.kai me ton lepa !5is katigorias atoma!uggarezos-amarilis poli adinamo zebgari.kai i rallia me ton polista. kai kala afti ti forage ?kaputzo ola ta money !!!!

Ανώνυμος είπε...

Δεν το είδα το "just the two of us" αλλά δεν νομίζω πως το κείμενο αναφέρεται στο συγκεκριμένο show.
Αν μου επιτρέπεται να κάνω ένα σχόλιο για τη φωτογραφία με τα "ταλέντα" που άξιζαν να αναγνωριστούν, νομίζω πως η Καλομοίρα κι ο Νίνο περισσεύουν και δεν θα έπρεπε να είναι μαζί με ανθρώπους που έχουν πραγματικά κάποιο χάρισμα και χαίρεσαι να τους ακούς κι όχι να τους βλέπεις με το mute ενεργοποιημένο.
Τα reality ανέδειξαν κάποιους που έπρεπε να φανούν αλλά δεν είχαν την ευκαιρία και απόδειξη αυτού είναι πως με τους αξιόλογους "τραγουδιστές" που βγήκαν από αυτά ασχολούνται όλοι κι όχι μόνο κανάλια του τύπου star & alter. Άνθρωποι που είχαν κάτι να δείξουν μένουν ακόμα στην επιφάνεια, δεν βούλιαξαν κάποιους μήνες μετά το τέλος του reality παιχνιδιού, ούτε όμως θυμίζουν την παρουσία τους χρησιμοποιώντας την προσωπική τους ζωή.
Αυτό πρέπει να αναλογιστούμε όταν ανοίξουμε την τηλεόραση μιας και πλέον την βγάζουμε πιο πολύ μέσα παρά έξω. Ποιος αξίζει να μπει στο σπίτι μας? Ποιου το όνομα αξίζει να θυμόμαστε και γιατί?
Και, αναφερόμενη στο χθεσινό show, θέλω απλά να πω πως έχω βαρεθεί να βλέπω όλο τους ίδιους σε διάφορες θέσεις σε κανάλια. Βαρεθήκαμε να ακούμε το ίδιο ρεπερτόριο καθημερινά. Ξέρω πως τα κανάλια περνούν κρίση αλλά λίγος σεβασμός στον θεατή δεν βλάπτει!!!
Και κάτι τελευταίο... Αν ήμουν η Χρύσπα θα ντρεπόμουν να τραγουδήσω στην χθεσινή εκπομπή του Alpha ζωντανά. Σκέτη απογοήτευση και απορώ πώς αποκαλούνται κάποιες τραγουδίστριες. Σε τέτοιες περιπτώσεις δικαιολογείται (για να μην πω επιβάλλεται) το playback!!!
Ακριβή

Γιώργος Παναγόπουλος είπε...

Εξαιρετική όπως κάθε φορά.Έχεις θαυμάσιο χάρισμα λόγου είτε γράφεις ιστορίες που συγκινούν ειτε για τη μάστιγα που κάποιοι ονομάσανε ριαλιτι

Ανώνυμος είπε...

Oi alloi pou den phgan sta reality kai palevan mia oloklhrh zwh gia na anagnwristoun koroida einai?Na pas na gineis realitopaidi einai h monh eukolh lush!

ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΜΟΛΟΓΙΑΝΝΗ είπε...

Ο καθένας απαντάει σε αυτά που κατανοεί ανάλογα με τις γνώσεις που διαθέτει στο προκείμενο θέμα. Δεν με αφορά διόλου αν ο καλλιτέχνης φοράει τήβεννο ή σαρβαλίν αλλά αν υπηρετεί καλά, πολύ καλά, ενδεικτικά ή αρκούντως το αντικείμενό του. Εκεί δοκιμάζεται και κρίνεται απ'τον κόσμο δίχως ίχνος επιείκειας.

@ Γ.Παναγόπουλος: Αγαπητέ Γιώργο, οι μάστιγες της εποχής μας είναι η φτώχεια, τα ναρκωτικά, το έιτζ... Τα ριάλιτι είναι μια κακόγουστη μόδα εισαγωγής όπως ακριβώς ήταν και οι βάτες τη δεκαετία του '80. Όλοι έβλεπαν τότε ότι ήταν χάλια όμως όλοι τις φορούσαν...

@ Ακριβή: Σ'ευχαριστώ επί του σχολίου για τη φωτογραφία. Παρ'όλ'αυτά επιθυμώ να μοιραστώ μαζί σου την εξής σκέψη απενοχοποίησης του εν λόγω κολάζ:
Εφόσον δεν υπάρχει μόνον ένα είδος μουσικής είναι φυσιολογικό να υπάρχουν καλλιτέχνες που είναι πετυχημένοι σε διαφορετικά είδη... Δεν υφίστανται μόνο οι έντεχνοι στο εγχώριο μουσικό φάσμα. Αυτό δε σημαίνει πως ο,τιδήποτε "έντεχνο" είναι απαραίτητα και αριστουργηματικό. Ούτε σημαίνει πως όσοι τραγουδούν ελαφροπόπ ή νεολαϊκά στερούν σοβαρότητας και πρέπει να πεταχτούν στον Καιάδα των ανεπιθύμητων μουσικών. Αξίζουν, λοιπόν, την εκτίμησή μας όλοι οι επαγγελματίες που είναι επιτυχημένοι στο είδος τους!
Περαιτέρω, γράφεις για "βούλιαγμα" αλλά ξεχνάς και την κατηγορία των φελλών οι οποίοι, μπορεί στην ουσία να είναι απλοί "σπόγγοι" παρ'όλ'αυτά όμως επιπλέουν και είναι απανταχού παρόντες.
Συνακόλουθα, αν και η αοιδός στην οποία αναφέρεσαι δεν αφορά στο θέμα των ριάλιτι, καταλαβαίνω ότι μάλλον αφορά στην κατηγορία των μη εχόντων ταλέντου που όμως προβάλλονται νυχθημερόν από τα ΜΜΕ δίχως προειδοποιητικό σήμα ακαταλληλότητας. Δεν καταλαβαίνω σε ποιαν εκπομπή αναφέρεσαι καθόσον δεν την είδα αλλά αν κρίνω από τους καλεσμένους που φιλοξενεί μάλλον δεν είναι του γούστου μου.

mpalakia είπε...

http://mpalakia.blogspot.com/2010/10/blog-post_3979.html

Ανώνυμος είπε...

Den 3ero gia to talento twn allwn Xrysoula .. to diko soy einai sigoyra a.pi.stey.to. !.Natasa

Ανώνυμος είπε...

ΤΙ ΕΝΟΕΙΣ?ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΔΥΣΚΟΛΟ.ΠΙΟ ΑΠΛΑ
ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΒΓΑΛΕΙ ΟΛΟΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΜΟΛΟΓΙΑΝΝΗ είπε...

Αγαπητέ Ανώνυμε, για να μπεις στις μέρες μας στο πανεπιστήμιο το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να γράψεις τ'όνομά σου στην εξεταστική κόλλα. Η πραγματική δυσκολία έγκειται στο να μελετάς διαρκώς το αντικείμενο που αγαπάς και να προσπαθείς να γίνεσαι καλύτερος μέρα με τη μέρα.
Καλό βράδυ!

SOPHOULI είπε...

OUAOU!!!TI EGRAPSES PALI RE 8EA!AN KAI TA BLEPO OLA AYTA POU LES GIATI BGAZOUN ORAIA PAIDIA!!!:P NOMIZO AYTOS EINAI KAI O MONOS LOGOS GIA NA TA BLEPEIS

Ανώνυμος είπε...

ολοι τους καραγκιοζηδες ειναι

Γιώργος Παναγόπουλος είπε...

Πριν λίγο το διαβασα και στον πολιτισμό του περίπλους.Πολύ ευχάριστη έκπληξη για μενα. Τώρα νομίζω ότι ηρθε η ώρα για άκομα ένα καλογραμμένο διήγημα.Ελπίζω να μου το κάνεις το χατίρι Χρυσούλα.Ελπίζω αυτό να μην το εκλάβεις ως θράσος είναι μια παραγγελια από έναν φαντικό αναγνώστη.Καλή έμπνευση να έχεις!!

Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ
Ιδιαίτερα μαθήματα Ισπανικής γλώσσας και πολιτισμού. Συνεδρίες και από το διαδίκτυο (skype). Μεταφράσεις. Το πρώτο μάθημα δωρεάν. Εκπτώσεις & προσφορές!
Copyright © 2007. Από το Blogger.

Πολιτισμός Πολίτης

Πολιτισμός Πολίτης
Πολιτιστικό ηλεκτρονικό περιοδικό των Εκδόσεων Περίπλους

Το τέρας των ειδήσεων

Το τέρας των ειδήσεων
www.newsbeast.gr

Περί φίλου και... φτερού

Περί φίλου και... φτερού
Συντάκτρια: Χρυσούλα Μολογιάννη. E-mail: mologianni@gmail.com

ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ

Παρακάτω αναφέρονται όλα τα εκδομένα βιβλία, τα σενάρια ταινιών, οι στίχοι και τα ποιήματα της Χρυσούλας Μολογιάννη

Recent Comments